Офіційний сайт Степанівської селищної територіальної громади
Сумська область, Сумський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

На які правові гарантії може розраховувати споживач медичних послуг в 2021 році?

Дата: 29.04.2021 13:18
Кількість переглядів: 430

   Кожна людина має природне невід’ємне і непорушне право на охорону здоров’я. Це право є об’єктивним, і лише при зверненні особи до закладу охорони здоров’я це право стає суб’єктивним і таку особу можна називати пацієнтом.

   Отже, пацієнт  –  це  особа,  яка,  незалежно  від  стану  здоров’я,  звернулася  до  закладу  охорони  здоров’я  або  медичного  працівника  за  наданням  медичної  допомоги.  Права  та  обов’язки  пацієнта  виникають  при  взаємодії  між  пацієнтом  та  лікарем.

 

Які права має пацієнт?

 Найбільш широкий перелік прав  пацієнтів визначається Основами законодавства  України  про  охорону  здоров’я та Цивільним кодексом України. До таких прав належать, зокрема:

право на вільний вибір лікаря, якщо останній може запропонувати свої послуги, та вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій;

право на отримання достовірної і повної інформації про стан свого здоров’я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами, що стосуються його здоров’я;

право на інформовану згоду щодо застосування методів діагностики, профілактики та лікування та право відмовитись від лікування;

право на таємницю про стан свого здоров’я, факт звернення за медичною допомогою, діагноз, а також про відомості, одержані при його медичному обстеженні;

право пацієнта, який перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я, на допуск до нього інших медичних працівників, членів сім’ї, опікуна, піклувальника, нотаріуса та адвоката, а також священнослужителя для відправлення богослужіння та релігійного обряду;

право направлятися для лікування за кордон у разі необхідності подання того чи іншого виду медичної допомоги хворому та неможливості її подання в закладах охорони здоров’я України;

право відшкодування заподіяної здоров’ю шкоди;

- можливість проведення незалежної медичної експертизи у разі незгоди громадянина з висновками державної медичної експертизи, застосування до нього заходів примусового лікування та в інших випадках, коли діями працівників охорони здоров’я можуть бути ущемлені загальновизнані права людини і громадянина;

право на оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров’я.

 

   30  січня  2018  року  набув  чинності  Закон  України  «Про  державні  фінансові  гарантії  медичного  обслуговування  населення»,  який  дав  старт  медичній  реформі  в  Україні

   Реформа  спрямована  на  те,  щоб  пацієнт  отримав  медичну допомогу  на  вищому  рівні, а фокусом діяльності для медзакладу має бути комплексна і безоплатна допомога пацієнту.

Таким чином, держава гарантує пацієнту отримання медичних послуг на безоплатній основі, тобто за рахунок коштів Державного бюджету України.

 На виконання Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» з 1 квітня 2021 року запрацювала Програма медичних гарантій.

   Програма  медичних  гарантій  - це перелік  та  обсяг  медичних  послуг  і  ліків,  які  держава  гарантує  населенню  та  оплачує  з  коштів  державного  бюджету  за  єдиними  тарифами.

 У Програмі медичних гарантій передбачено 35 пакетів медичних послуг. До гарантованого пакету в Україні, відповідно до закону, входять послуги первинної, екстреної медичної допомоги, спеціалізованої та високоспеціалізованої, медичної реабілітації, паліативної допомоги та програма реімбурсації Доступні ліки. Тобто    Програма медичних гарантій покриває найважливіші медичні послуги - консультації, лабораторні та інструментальні дослідження, госпіталізації, операції та реабілітацію. 

 

Як працює Програма медичних гарантій в 2021 році?

   Законом передбачено: всі  послуги,  які  входять  до  Програми  медичних  гарантій  -  безоплатні  для  пацієнта.  Щоб  їх  отримати,  потрібне  електронне  направлення  від  лікаря  первинної  ланки,  з  яким  укладена  декларація,  або  від  лікуючого  лікаря вузької спеціалізації. 

   Електронне направлення дозволяє пацієнту обирати спеціалізований медзаклад, в якому можна отримати послуги за Програмою медичних гарантій незалежно від свого місця проживання чи прописки, або того, в якому районі чи місті працює лікар, який виписав це направлення. Таким чином, законодавець гарантував пацієнту право вільного вибору закладу охорони здоров’я та медичного працівника.

   В  жодній  лікарні,  яка  має  контракт  з  Національною службою здоров’я України,  не  мають  права  відмовити  пацієнту  у  наданні  послуги  без  паперового  варіанту  направлення  чи  декларації, що вважається порушенням прав пацієнта та може бути оскаржене.

   Варто пам’ятати, що електронне  направлення  діє  у  період  впродовж  одного  року  від  створення. Направлення не потрібне у разі звернення до таких фахівців: гінеколога, в тому числі дитячого та підліткового віку, психіатра, в тому числі дитячого та підліткового, нарколога, стоматолога (ургентна допомога для всіх та планова для дітей), фтизіатра, зокрема і дитячого, педіатра.

 

Що означає «брендована лікарня»?

   Всі медичні заклади, які уклали договір з Національною службою здоров’я України та у яких надають безоплатну допомогу мають спеціальні позначки з логотипом Національної служби здоров’я України та підписом «Договір з НСЗУ». 

   Спеціальні наліпки з логотипом НСЗУ означають, що заклад має контракт з Національною службою здоров’я України і пацієнт може отримати там медпослуги безоплатно. Крім того, всередині кожного такого медзакладу є інформаційний стенд. На ньому можна знайти інформацію, як скористатися програмою медичних гарантій, які безоплатні послуги може надати саме цей медичний заклад за договором з НСЗУ

 

Чи можна отримати безоплатну медичну допомогу у приватних клініках?

   Пацієнт може отримати безоплатну медичну допомогу у всіх медичних закладах, а також у лікарів-ФОП, які уклали договір з Національною службою здоров’я за певним пакетом послуг.

   У деяких приватних клініках можна отримати і безоплатну спеціалізовану медичну допомогу. Наприклад, інструментальні дослідження для ранньої діагностики онкології - мамографію, гістероскопію, гастроскопію, колоноскопію, цистоскопію та бронхоскопію, амбулаторну, стаціонарну та іншу допомогу.    Приватний центр має надати повний обсяг безоплатних медичних послуг згідно з договором з НСЗУ.

 

Як дізнатись, який приватний центр працює за договором з НСЗУ та які безоплатні послуги там можна отримати?

   Заклади-партнери мають відповідні наліпки “Договір з НСЗУ”. Також знайти необхідну лікарню можна на дашборді НСЗУ “Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій” або зателефонувавши до контакт-центру НСЗУ за номером 16-77.

   Щоб отримати спеціалізовану допомогу у приватному закладі, потрібно мати е-направлення лікаря, з яким укладена декларація або електронне направлення лікуючого лікар.    Далі обирати ту лікарню, яка надає необхідні послуги саме за контрактом з НСЗУ. Після цього потрібно зателефонувати до обраного закладу та записатись на прийом.

 

   Таким чином, відповідно до ст. 6  Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» пацієнти отримали право на:

  • отримання необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на реалізацію програми медичних гарантій, у надавачів медичних послуг;

  • безоплатне отримання інформації від Уповноваженого органу або надавачів медичних послуг про програму медичних гарантій та надавачів медичних послуг за цією програмою, які можуть надати необхідну пацієнту медичну послугу;

  • можливість вибору лікаря та фахівця з реабілітації у порядку, встановленому законодавством;

  •  надання лікарям, третім особам права доступу до персональних даних та іншої інформації, що міститься в електронній системі охорони здоров’я;

  • отримання від Уповноваженого органу інформації про осіб, які подавали запити щодо надання інформації, що міститься в електронній системі охорони здоров’я, про такого пацієнта;

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності надавачів медичних послуг або Уповноваженого органу та його територіальних органів в установленому законом порядку;

  • судовий захист своїх прав;

  •  звернення до Ради громадського контролю щодо дій чи бездіяльності Уповноваженого органу

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь